Questions? Feedback? powered by Olark live chat software

Hoe ga ik om met gevoelens?

Gevoelens zijn interessant. Soms lijken ze wel ongrijpbaar. Complex? Ze liggen alleszins aan de basis van het ontstaan van vele verdedigingsmechanismes, ook wel copingmechanismes genaamd. Dit zijn copingstrategiëen die meestal onbewust ontstaan zijn met als doel bepaalde emoties en gevoelens te reguleren. Enkele voorbeelden van ongewenste gewoontes die ontstaan zijn vanuit het onderbewust reguleren van intense gevoelens: overmatig eten, roken, overmatig alcoholgebruik, middelengebruik, piekeren, compulsieve stoornissen,…

Je emoties opmerken en herkennen is een eerste belangrijke stap alvorens je aan de slag kan met emotieregulatie. Vele mensen gaan gevoelens uit de weg of voelen er zelfs een angst voor. Echter, van zodra men leert dat het erkennen van emoties en gevoelens leidt tot zelfinzicht en groei als persoon wordt ermee werken zelfs een leuk spel.

Soorten onaangename gevoelens en de daarbij horende noden of verlangens

  • Verveling -> Nood aan groei dankzij uitdagingen

  • Boosheid -> Nood aan eerlijkheid, rechtvaardigheid voor zichzelf en anderen

  • Schuldgevoel -> Nood om eerlijk of redelijk te zijn naar anderen toe

  • Verdriet -> Meestal door verlies van iemand of een situatie: Nood om waardevolle dingen en mensen te behouden

  • Eenzaamheid -> Nood aan betekenisvolle relaties

  • Laag zelfbeeld -> Nood om zich waardevol, en goed genoeg te voelen

  • Stress -> Nood om succesvol het leven te kunnen beheren en het gevoel dit aan te kunnen

  • Angst -> Nood om zich veilig, gerust en geborgen te voelen

  • Frustratie -> Verlangen om aan eigen noden te kunnen voldoen dankzij eigen inspanningen

  • Depressie -> Nood aan en hoop en moed en het gevoel dingen te kunnen doen die tot resultaten leiden

Verwerking van emoties, omgaan met gevoelens

Hoe gaan we dit doen?

1. Identificeren: welke gevoelens geven problemen en waar situeren de valkuilen zich voor mij? (in kaart brengen mbv aangereikte hulpmiddelen

2. Introspectie 1: hoe ga ik er momenteel mee om? (in kaart brengen mbv aangereikte hulpmiddelen

3. Introspectie 2: wat wil ik in de plaats? (in kaart brengen mbv aangereikte hulpmiddelen

4. Implementatie op bewust en onderbewust niveau. (dmv coaching en hypnose )

5. Evaluatie, bijsturen & finetunen

Van zodra je leert omgaan met emoties slaag je erin gerust te blijven ten midden van een wereld vol prikkels. Dankzij hypnose krijg je terug vat op wat er echt toe doet.